חדשות וארועים
הנעת עובדים לצורך קידום תרבות הבטיחות בארגון
רקע כללי: שמירה על בטיחות במקום העבודה הינה חיונית הן לבריאות העובדים והן
לפרודוקטיביות של הארגון. עובדים שמקפידים על נהלים ודרישות בטיחות יכולים למנוע תאונות
עבודה, פציעות ואובדן זמן עבודה, יחד עם זאת השגת מוטיבציה גבוהה לבטיחות יכולה להיות
אתגר משמעותי.
ישנם מספר דרכים שניתן לאמץ כדי להגדיל את המוטיבציה של העובדים לעבוד בבטיחות ולשמור
על נהלי הבטיחות בארגון.
במאמר זה אציג את עיקרי הדרכים והפעולות שניתן לבצע בארגון כדי לקדם את תרבות הבטיחות
בארגון ולעודד עובדים לשמור על היבטי הבטיחות בעבודה.
1. יצירת תרבות ארגונית ממוקדת בטיחות:
הגדרת הבטיחות כערך עליון ארגונים יכולים להתחיל במחויבות הנהלת הארגון לציין בפני
העובדים כי הבטיחות מוגדרת כערך עליון בכל רמות הארגון. הדבר כולל מחויבות של הנהלה
הבכירה לבטיחות ושילוב הבטיחות במדיניות ובנהלים הארגוניים. כאשר העובדים רואים שהנהלת
הארגון רואה בבטיחות ערך עליון, הם נוטים להרגיש יותר מחויבים לנושא זה.
לדוגמה -מנהלים בכירים צריכים להוות דוגמה אישית על ידי שמירה על נהלי הבטיחות באופן
קפדני. כאשר מנהלים מקפידים על כללי הבטיחות, הם שולחים מסר ברור לכלל העובדים על
חשיבות הנושא.
2. תוכניות הכשרה והדרכות בטיחות לעובדים:
הדרכות בטיחות סדירות ותקופתיות, חשובות ליישום לצורך הבטחת נהלי הבטיחות בארגון
ועמידה בדרישות החוק ותקנות הבטיחות. הדרכות בטיחות אלו צריכות לכלול תרחישים מעשיים
ומציאותיים שיכינו את העובדים להתמודדות עם סוגיות בטיחות שונות בעבודה.
קיימות דרכים שונות ויעילות לצורך מסירת מידע בטיחות אל העובדים בצורה מעניינת ואפקטיבית.
לדוגמה: שימוש במולטימדיה, שאלונים ממוחשבים, סקירות בטיחות, הדרכות בטיחות
פרונטאליות, סימולציות קבוצתיות, כלים אינטרנטיים ואפליקציות בטיחות .
הדרכות בטיחות מותאמות אישית צריכות להיות מותאמות לסוג העבודה ולסיכונים הספציפיים
שכל עובד חשוף להם. התאמה אישית של ההדרכות מבטיחה שכל עובד מקבל את המידע הרלוונטי ביותר עבורו. הדרכות בטיחות יכולות להיות בנושאים שונים: עבודה בגובה, עבודות בניה, בטיחות חשמל, פיגומים, עבודות הנפה ועוד.
3. תוכניות תמריצים לקידום הבטיחות:
ניתן ליישם בארגון פעולות המסייעות לקידום הבטיחות: תחרות בטיחות בין עובדים ובין סניפים
היכולה להוות סיבה טובה לגרימת מוטיבציה גבוהה של העובדים וקידום הבטיחות, ובתוך כך
לכלול מתן תמריצים כספיים והכרת עובדים ששומרים על נהלי הבטיחות.
דוגמאות לשיטות עידוד : תמריצים כספיים יכולים לכלול בונוסים, ימי גיבוש, שוברי מתנות ועוד..
תמריצי הכרה יכולים להיות: עובד מצטיין, סניף מצטיין בבטיחות, קבוצת עובדים המקבלים
תעודות הוכרה, הזדמנויות לקידום ופיתוח קריירה של העובדים.
4. שיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות בהיבטי הבטיחות בארגון:
שיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות הקשורות לבטיחות יכול להגביר את המחויבות שלהם
לנושא הבטיחות, כאשר עובדים מרגישים שדעתם וניסיונם נשמע לכלל העובדים בחברה ושיש
להם השפעה על התכנים בנהלי הבטיחות, הם נוטים להיות מחויבים יותר להקפיד עליהם .
פורום נאמני בטיחות : הקמת פורום נאמני בטיחות שכוללות נציגים מכל הדרגים בארגון
מאפשרת לעובדים להיות מעורבים באופן פעיל בשיפור הבטיחות. פורום הבטיחות המתכנס אחת
לתקופה (בגדיש אחת לרבעון) יכול לזהות בעיות בטיחות , לדון בהם ולהציע פתרונות ולפעול ליישום שינויים.
5. מדידה רמת הבטיחות בארגון ושיפור מתמיד:
איסוף נתונים על תאונות עבודה, כמעט תאונות, מאפשר לארגון להבין את הסיבות להן ולפעול
לשיפור. ניתוח הנתונים ופרסום הפקות הלקחים, יכול לסייע בזיהוי תחומים בהם יש לשפר ולשנות
את נהלי הבטיחות בארגון .
משובים לעובדים ובקרת הבטיחות- משוב שוטף לעובדים על ביצועי הבטיחות ורמת הידע שלהם
בניהול הבטיחות יכול לסייע לשפר את המודעות וההתנהגות הבטיחותית. משוב חיובי על שמירה
על נהלי הבטיחות יכול לחזק התנהגויות רצויות של העובדים וחבריהם לעבודה.
תהליכי שיפור מתמיד : יש לעודד תהליכי שיפור מתמידים בבטיחות, כולל בחינת נהלים קיימים
והצעות ייעול , שינויים ושיפורים על בסיס מידע שנאסף ומשוב מהעובדים.
6. עידוד עובדים ואחריות אישית :
יש להגדיר לעובדים את רמת הציפיות לגבי שמירה על נהלי הבטיחות ויישומם בפועל. כאשר
העובדים יודעים בד יוק מה מצופה מהם, הם יכולים לפעול בצורה ממוקדת יותר .
מתן כלים ומשאבים - יש להבטיח שהעובדים מקבלים מההנהלה את הכלים והמשאבים הנדרשים
לשמירה על נהלי הבטיחות הכולל: ציוד מגן אישי מתאים, הדרכות בטיחות, הסמכות מתאימות,
ואמצעים טכנולוגיים שעוזרים לשמור על הבטיחות.
עידוד דיווח על מפגעים ואירועי בטיחות -יש לעודד עובדים לדווח על מפגעי בטיחות, תאונות
עבודה וכמעט תאונה, ללא חשש מעונש. ניתן לעשות זאת על ידי יצירת מערכות דיווח אנונימיות
או על ידי הכרה בפומבי בעובדים שמדווחים על מפגעים.
יש לעודד תקשורת פתוחה עם העובדים בנושא הבטיחות , ולהציע הצעות לשיפור הבטיחות .
שמירה על תוכניות רווחה ובריאות העובד:
עידוד אורח חיים בריא ארגונים יכולים לעודד עובדים לאמץ אורח חיים בריא, כולל תזונה נכונה,
פעילות גופנית והפחתת לחצים. עובדים שמרגישים טוב פיזית ונפשית נוטים להיות זהירים יותר
ולשמור על יישום היבטי הבטיחות בארגון.
תמיכה נפשית לעובדים, כולל ייעוץ פסיכולוגי וסדנאות לניהול לחצים , ניהול זמנים במצבי לחץ
ושחיקה, יכולה לסייע לשמור על בריאות העובדים ובטיחות בעבודה. עובדים שמרגישים נתמכים
ומוערכים נוטים להיות מחויבים יותר לבטיחות.
לסיכום, הגדלת המוטיבציה של עובדים לשמירה על היבטי הבטיחות במקום עבודתם, דורשת
גישה מקיפה שמשלבת מספר אסטרטגיות. יצירת תרבות ארגונית ממוקדת בטיחות , תוכניות
הכשרה והדרכה, תמריצים והכרת עובדים, שיתוף עובדים בתהליך הבטיחות, מדידה ושיפור
מתמיד, עידוד אחריות אישית ותוכניות רווחה ובריאות – כל אלה הם כלים חשובים שיכולים לסייע
להגדיל את המוטיבציה לבטיחות.
יישום גישות אלו בצורה מתואמת לצרכי הארגון והעובדים יכול ליצור סביבת עבודה בטוחה יותר,
להגביר את המוטיבציה של העובדים ולתרום להצלחת הארגון כולו . בטיחות היא לא רק חובה
משפטית ודרישת חוק, אלא גם ערך אנושי ומקצועי שחשוב להטמיע בכל היבט של העבודה.